هدف از این پایان نامه بررسی چرخه های ایمن و اضطرابی در ارتباطات والد و کودک می باشد.
تعداد صفحات | 68 |
حجم | 278 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
در یک ارتباط ایمن والد – کودک ، سطح مختلف پردازش با یکدیگر تعامل می کنند . معمولاً ، در ارتباط های ایمن ، سطوح مختلف پردازش به گونه ای عمل می کنند که یکدیگر را مورد حمایت قرار دهند . برای مثال ، در سطح فردی که در قالب مدل های کاری درونی والد و کودک است ،انتظارهای اطمینان بخش باعث می شوند که کودک نیازهای خود را به صورت مستقیم نشان دهد و والد توانایی بیشتری در دیدگاه گیری و همدلی داشته باشد ، همان طور که کودک بزرگتر می شود و بیشتر نقش یکی از طرفین رابطه ره به عهده می گیرد ، مدل کاری درونی ایمن به والد امکان می دهد که اهداف خود را به صورت مستقیم تر منتقل کرده و کودک نیز بتواند دیدگاه والدین را بفهمد و آن را درک کند . در سطح فراشناختی ، مدل های کاری درونی ایمن باعث افزایش عملکرد تأملی و همدلی شده و فرایندهای ارزیابی مجدد را تهسیل می نمایند . این توانایی های فراشناختی به نوبه خود می توانند باعث پرورش انتقال بازتر شده و اطلاعات جدید فراهم می کند که مدل های کاری درونی را می توان با استفاده از آنها روزآمد کرد .
بدین ترتیب ، مدل های کاری درونی ایمن در سطح فردی ، مشارکتی در سطح میان فردی ، و عملکرد تأملی در سطح فراشناختی با یکدیگر تعامل کرده و چرخه ای ایجاد می کنند که امکان روزآمد سازی و بازبینی مدل های کاری درونی فراهم می شود . مدل های کاری درونی دقیق تر ، به نوبه خود ارتباط بازتر و دیدگاه گیری بهتر را تسهیل می کنند تأثیر متقابل و نسبتاً ملایم تعامل سطوح فردی ، میان فردی و فراشناختی در کودک و والد احساس اطمینان ایجاد کرده و به آنها امکان می دهد با تغییرهای تحولی یا تندیگی های موجود در رابطه ، با احساس خوش بینی برخورد کنند .
چرخه ایمن باعث تسهیل جو هیجانی مثبت در رابطه والد – کودک می شود . هنگامی که ارتباط ایمن است ، تعارش ها یا اختلاف نظرها نسبتاً کوتاه مدت بوده و اغلب در درون ارتباط ، فرصت هایی برای یادگیری و تطبیق تولید می کنند . علاوه بر آن ، اختلاف نظرهایی که از طریق فرایند گفتگو حل می شوند ، هم در والد و هم در کودک احساس مشارکت همکارانه ایجاد می نمایند . در اینگونه ارتباطها هم والد و هم کودک احساس لذت و ارضا می کنند . در نتیجه ، مشخصه این رابطه ها ، مبادله هیجان مثبت و ممانعت از احساس های منفی است . ( اتکینسون و گلدبرگ به نقل از خانجانی و همکاران ، 1390 )
فهرست مطالب
انواع الگوهای ارتباطی
الگوهای ارتباطی عاطفی والد در هنگام آشفتگی کودک
طبقه بندی مادران با توجه به مدل کاری درونی متخصام – درمانده
سطوح پردازش در ارتباط های والد – کودک
سطح فردی : مدل کار درونی از خود درگیری
سطح میان فردی : دریافت و ارسال پیام ها
سطح فراشناختی : روز آمد کردن و باز بینی
نقش ارتباط باز در ایجاد دلبستگی ایمن
چرخه ایمن و چرخه اضطرابی در ارتباطات والد و کودک
آسیب شناسی روانی و ساختارهای تحولی
نقش تجربه اولیه و سازگاری
اختلال در رابطه اولیه و آسیب شناسی روانی
رابطه دلبستگی و برخی اختلالات خاص
اختلال های اضطرابی
رفتارهای ضد اجتماعی
افسردگی
مداخله
یشینه تحقیقاتی
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی
منابع و مآخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی